לראשונה המליץ לממשלה צוות יעוץ מקצועי להעביר קרקע פרטית מרובת בעלים לטיפול מהיר במסגרת הותמ"ל

צוות יעוץ מקצועי, בראשות דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון, החליט לראשונה להמליץ לקבינט הדיור להכריז על המתחם בחלק הדרום - מזרחי של שדה דב, כמתחם המועדף לדיור אשר יקודם בהליכי אישור מהירים.

החלטה זו נעשתה בעקבות התיקון של חוק הותמ"ל שאושר לאחרונה. תיקון זה מאפשר להעביר לותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור), מתחמים של קרקעות פרטיות מרובות בעלים.

 

הצוות המייעץ מורכב מנציגים של שר המשפטים, שר האוצר, שר הבינוי והשיכון ונציג של הרשויות המקומיות.

 

במסגרת דיון שנערך אתמול (א') דנו חברי הוועדה על מתחם שדה דב והחליטו להמליץ להעביר את הטיפול במתחם זה למסלול התכנון המואץ של הותמ"ל.

 

שטחו של המתחם המדובר הוא כ - 430 דונם, והוא ממוקם בחלקה הצפון מערבי של ת"א, באזור בו קיים כיום שדה תעופה - שדה דב, אשר אמור להתפנות ב - 2019.

 

הפינוי של שדה דב, צפוי לשפר בצורה משמעותית את איכות הסביבה והחיים של תושבי האזור, מבחינת מפגעי הרעש, הנגישות לחוף הים והניצול של שטח יקר בלב אזור הביקוש.

 

התכנון אשר מוצע למתחם זה, כולל כ - 4,900 יח"ד חדשות בצפיפות של כ -52 יח"ד לדונם.

 

עוד מוצעים לבנייה במתחם זה שטחים פתוחים, מבני ציבור ושטחי תעסוקה. פיתוח מתחם זה יתרום רבות לחיבור המרחב העירוני של שכונות צפון תל -אביב לשכונות הבנויות מדרום לנחל הירקון ולחוף הים.

 

תכנון מתחם זה יכלול גם תשתיות מתקדמות כגון - מרכזי אנרגיה מתחמים שיתבססו על מערכות פוטו-וולטאיות וגז טבעי וכמו כן חיבור למתקן מרכזי של אשפה פניאומאטית אשר יקודם בנפרד.

 

 

התיקון לחוק הותמ"ל

עד כה ניתן היה להכריז על מתחם מועדף לדיור רק לקרקע אשר עיקרה מקרקעי ישראל ותוכל למנות לפחות 750 יח"ד, או קרקע הנמצאת ביישובי מיעוטים ותוכל למנות לפחות 200 יח"ד.

 

ע"פ התיקון החדש של חוק הותמ"ל, ניתן להכריז היום על מתחם מועדף לדיור גם למתחם העומד בתנאים הבאים:

  • מתחם אשר מונה לפחות 750 יח"ד בבעלות של לכל הפחות 10 בעלים שונים, כשחלקו היחסי של כל אחד מבעלי המתחם אינו עולה על 20%, או לחלופין לכל הפחות 5 בעלים שונים, כשאחד מהם הוא המדינה.
  • צוות מיוחד המורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ידון בכל מתחם שיוגש לממשלה. צוות זה יגיש המלצתו לממשלה בצורה מפורטת לפני שיוכרז כמתחם מועדף בקבינט הדיור.
  • בכל מתחם כזה שיוכרז שמתחם מועדף לדיור, יוגדרו כ – 15% מיחידות הדיור שייבנו להשכרה.